INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL (per Alba Soria Arbiol)

gran-llibre-de-les-emocions

INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL

El concepte d’intel·ligència emocional, definim-la

 Avui en dia, qui no ha escoltat parlar encara sobre la intel·ligència emocional? En les societats occidentals, durant els últims anys, els mitjans de comunicació en general li han dedicat diversos articles i reportatges, alhora que aquesta ha començat a tenir importància en l’estudi de camps com les organitzacions i l’educació. Però, què és això que anomenem intel·ligència emocional? Què entenem quan parlem de la intel·ligència de les emocions? És tant important la influència que les emocions tenen en la nostra vida quotidiana? Quin paper juguen en el nostre desenvolupament com a persones?

 L’any 1990, Peter Salovey i John Mayer van definir el concepte d’intel·ligència emocional:

 “La IE és l’habilitat per a percebre, valorar i expressar emocions amb exactitud, l’habilitat per a accedir i/o generar sentiments que facilitin el pensament, l’habilitat per a comprendre emocions i el coneixement emocional i l’habilitat per a regular les emocions promovent un creixement emocional intel·lectual.”

 Maher i Salovey (1990).

 No obstant, el seu treball no va tenir gaire transcendència, fins l’any 1995, quan Daniel Goleman, psicòleg i periodista nordamericà, va popularitzar aquest concepte en el seu llibre Intel·ligència emocional. Goleman en la seva obra expressa la necessitat de canviar la visió de l’estudi de la intel·ligència per introduir nous aspectes que vagin més enllà dels què engloben la intel·ligència relacionada amb aspectes cognitius i intel·lectuals – allò que podem englobar sota l’etiqueta de quocient intel·lectual – per donar importància a la gestió de les habilitats emocionals i socials en la vida quotidiana de les persones. L’autor posa en el centre d’atenció diferents habilitats importants que posseeix una persona emocionalment intel·ligent i que la porten a aconseguir un major benestar social, personal, laboral i acadèmic. Segons postula Goleman, aquestes són l’empatia, l’amabilitat, la cordialitat, l’expressió i la comprensió dels sentiments, el control de les nostres respostes emocionals, la capacitat d’adaptació en el món que ens envolta, la capacitat per a resoldre conflictes i problemes i el respecte cap als altres. Aquelles persones que tenen aquestes habilitats emocionals ben desenvolupades, conseqüentment, tenen més possibilitats de sentir-se satisfetes amb sí mateixes i ser més eficaces en els diferents àmbits de la seva vida com poden ser les relacions amb els altres o en la seva vida laboral. A més, una vida emocional equilibrada ens permetrà concentrar-nos i focalitzar-nos amb els nostres projectes vitals per a portar-los a terme de manera més eficaç; neutralitzant aquelles emocions que ens poden bloquejar o boicotejar els nostres objectius.

 Identificar les pròpies emocions i aprendre a gestionar-les

 Tots hem experimentat alguna vegada com el nostre estat anímic influencia en tot allò que fem. Per això, és important que puguem respondre’ns a la pregunta Com em sento? i de la seva resposta evocar i identificar aquells sentiments que defineixen el nostre estat emocional en un moment concret. Si ens sentim contents, el nostre bon humor es veurà reflectit en els nostres actes i tindrem més possibilitats de què aquests ens aportin bons resultats en la nostra vida. Ara bé, també hem de saber reconèixer quins són els nostres propis límits en la nostra manera de sentir les pròpies emocions, d’aquesta manera, hem de ser conscients que determinats estats d’ànim com l’eufòria, ens poden portar a actuar amb impulsivitat. Per tant, alhora que identifiquem les nostres emocions, haurem de prendre consciència de com aquestes ens afecten. Així doncs, saber identificar les nostres emocions ha d’anar acompanyada de quines conseqüències tindran aquestes en la nostra conducta. Totes aquestes habilitats les podem aprendre i entrenar-nos en el desenvolupament de les pròpies emocions. Això, ens permetrà augmentar la capacitat per a gestionar-les de la manera més idònia per a comportar-nos eficaçment per a cada situació concreta en la qual ens trobem i obtenir els millors resultats com a conseqüència d’aquesta. A través de l’aprenentatge, se’ns ofereix l’oportunitat de modelar l’estructura emocional per a modificar-la mitjançant una presa de consciència i la pràctica de nous hàbits conductuals. Els períodes crítics per a realitzar aquests aprenentatges, normalment, són la infància i l’adolescència; no obstant, durant al maduresa poden ser adquirides noves estratègies de gestió de les emocions. Aquests canvis impliquen un esforç durant un llarg període de temps en el qual es reforçaran les noves conductes, però s’ha demostrat que l’adquisició de nous estils en la gestió de les emocions s’acaben mantenint exitosament en el temps.

 Un cop realitzat l’aprenentatge de noves estratègies per a gestionar les nostres emocions, observarem que ens aportaran un major equilibri emocional, fomentant les actituds positives per a desenvolupar-les mitjançant un pla d’actuació per a reaccionar davant les diferents situacions de la nostra vida laboral, social i/o familiar d’una manera més adaptativa i funcional.

 Les habilitats relacionades amb la intel·ligència emocional són conseqüència del nostre procés de desenvolupament i l’evolució com a persones, relacionada amb les nostres experiències i aprenentatges viscuts al llarg de la nostra vida i fruit de la combinació de les habilitats adquirides en relació amb l’emoció la intel·ligència de l’individu. Com hem dit anteriorment, uns dels períodes crítics per a adquirir aquests aprenentatges són la infància i l’adolescència. Per això, en la següent entrada, ens centrarem a parlar en com podem educar en aquestes habilitats, per a potenciar el desenvolupament de la intel·ligència emocional en els nostres infants com a pares.

One thought on “INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL (per Alba Soria Arbiol)

  1. …”Es decir, necesitamos de la emoción como una señal de respuesta ante lo que nos afecta y nos importa –valores- para establecer metas –realización de valores- y necesitamos de la razón -para planificar la mejor manera de lograr esas metas y de la cognición para darle sentido a nuestras experiencias-.
    La verdadera inteligencia emocional consiste en dirigir –no en controlar- nuestros impulsos, ser capaces de auto-motivarnos, de aplazar respuestas y reflexionar, de reconocer las emociones en los demás y de manejar con éxito estas relaciones”…
    (Coca, Arranz y Díaz, 2007)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s